۳ اشتباهی که سازمانهای غیرانتفاعی هنگام تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ مرتکب میشوند را در این محتوا بررسی می کنیم. تامین مالی جمعی به طور فزاینده ای در برنامه ریزی استراتژیک سازمان ها رایج شده است.
زمانی که کمپینهای تامین مالی جمعی به درستی اجرا شوند، سازمانهای غیرانتفاعی میتوانند بازدهی باورنکردنی را در مقابل روشهای سنتی جمعآوری سرمایه دریافت کنند. با این حال، انتظار معجزه نداشته باشید. کمپینهای سرمایهگذاری جمعی فراتر از راهاندازی یک صفحه هستند تا بتوانید پشت سر هم بنشینید و سرازیر شدن کمکهای مالی را تماشا کنید. مانند هر چیزی که پتانسیل درآمدزایی بالایی دارد، اگر ارزش انجام دارد، ارزش انجام درست را نیز دارد.
بیشتر بخوانید: پلتفرم تامین مالی جمعی؛ ۷ سوالی که باید هنگام انتخاب سکو بپرسید
تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ بر پایه یک پلتفرم آنلاین ساخته شده است که به افراد امکان می دهد با یک کلیک ساده ماوس کمک مالی کنند. برخی از پلتفرمهای تامین مالی جمعی به سازمانها اجازه میدهند تا تیمهای جمعآوری سرمایه ایجاد کنند، سطوح اهدایی را راهاندازی کنند و تیشرتها یا دیگر «هدایا» را در سطوح مختلف کمک مالی ارائه دهند.
قبل از اینکه اولین کمپین خود را بسازید یا کمپینی را که کار نمی کند کنار بگذارید، در اینجا چند اشتباه و راه حل وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند تا کمپین را در مسیر درست قرار دهید.
سازمانهای غیرانتفاعی که در سرمایهگذاری جمعی جدید هستند، گاهی اوقات میتوانند درگیر تفکر جادویی شوند و باور کنند که تنها در چند ساعت یا چند روز میلیونها تومان جمعآوری خواهند کرد. اگرچه همیشه استثناهایی وجود دارد، اما احتمالاً این اتفاق نخواهد افتاد و آخرین کاری که میخواهید انجام دهید این است که انتظارات نادرست برای سازمان و اهداکنندگان ایجاد کنید. با اختصاص زمان برای تخمین یک هدف معقول در ابتدا، در برنامه ریزی خود ثابت قدم بمانید.
به طور مشابه، اگر تمام آنچه به اهداکنندگان میگویید این است که پول میخواهید، بعید است که سطح منابعی را که شما به دنبال آن هستید را فراهم کنند. در عوض، یک هدف پولی روشن، یک چارچوب زمانی مشخص برای دستیابی به آن هدف و اقلام یا پروژههای خاصی که وجوه برای حمایت از آنها صرف میشود، بیان کنید.
بیشتر بخوانید: جذب سرمایه جمعی؛ ۵ نکته برای نوشتن توضیحات
راهاندازی یک کمپین کرادفاندینگ نمیتواند ساده باشد. اما همانطور که قبلاً اشاره کردم، به هیچ وجه به معنی تنظیم پروژه و فراموش کردن آن نیست. سازمانهای غیرانتفاعی که کمپینهایی ایجاد میکنند و از اهداکنندگان انتظار دارند که به طور معجزهآسایی شروع به اعطا کنند، خود را در معرض شکست و ناامیدی قرار میدهند. سرمایهگذاری جمعی بسیار شبیه شبکههای اجتماعی سنتی عمل میکند و نیاز به تعامل مداوم با شبکه شما دارد.
بازاریابی کمپین را برای حامیان برتر خود بسیار قبل از راه اندازی با استفاده از خبرنامه ها، ارتباطات ایمیلی و سایت های شبکه اجتماعی سازمان خود شروع کنید. شما میخواهید این گروه را به کمک بگیرید تا به شما یاری کنند تا این خبر را به اطلاع برسانید. علاوه بر این، بسیاری از سایتهای تامین مالی جمعی به شما این امکان را میدهند که عکسها، فیلمها و سایر نمایشهای اسلاید تعاملی را اضافه کنید تا کمککنندههای خود را تشویق کنید تا بخشی از کمپین باشند.
مطالعات نشان می دهد که اشتراک گذاری کمپین تامین مالی جمعی در فیس بوک و رسانه های اجتماعی کمک های مالی را تا ۳۵۰ درصد افزایش می دهد. از آنجایی که تامین مالی جمعی و شبکه های اجتماعی بسیار نزدیک هستند، اکنون زمانی برای خجالتی بودن نیست. انجام یک کمپین سرمایه گذاری جمعی موفق بدون استفاده از رسانه های اجتماعی تقریبا غیرممکن است. یک برنامه رسانه اجتماعی ایجاد کنید که شامل تعاملات منظم با دنبال کنندگان باشد. برخی از سازمانها هر ساعت مسابقههایی را برگزار میکنند تا به اهداکنندگان انگیزه بدهند که زودتر به آنها کمک کنند.
بیشتر بخوانید: تامین مالی جمعی چیست؟
از آنجایی که تا این مرحله پیش رفتید، احتمالاً یا در حال بررسی یک کمپین تأمین مالی جمعی هستید یا در حال حاضر در میان یک کمپین هستید و ممکن است طبق برنامه پیش نرود. بذر کمپین خود را در بپاشید. سختترین ریال برای جمعآوری سرمایه همیشه اولین ریال است. چه از طریق سرمایهگذاری جمعی یا از طریق اشکال سنتی. بخشی از دلیل این امر روانی است. در حالی که همه میخواهند بخشی از کمک به یک هدف خوب باشند، اما نمیخواهند اولین کسی باشند که کمک مالی میکند.
این به این معنی نیست که خودتان پول اهدا کنید. بلکه به معنای دریافت تعهدات از اهداکنندگان قدیمی و اعضای هیئت مدیره برای مشارکت، پس از شروع کمپین است. با دریافت زودهنگام این تعهدات، شروع موفقیت آمیز تری را برای کمپین تامین مالی جمعی تضمین می کنید.
تامین مالی جمعی می تواند یک راه عالی برای افزایش درآمد باشد. علاوه بر این، موضوع تکراری در بسیاری از کنفرانسهای بازاریابی غیرانتفاعی، گنجاندن آن در برنامههای جمعآوری سرمایه سالانه یک سازمان غیرانتفاعی است. اگر سرمایهگذاری جمعی را امتحان کردهاید، اما کمپین شما شکست خورده است، بررسی کنید که چه چیزی مؤثر بوده و چه چیزی مؤثر نیست، تغییرات را وارد کنید و دوباره امتحان کنید. وقتی مشکلات و ایرادها را درست کنید، همه چیز راحتتر و روانتر پیش می رود.
مفتخریم که سکوی تامین مالی جمعی را به شما معرفی کنیم. کرادیاب اولین هاب هوشمند کرادفاندینگ ایران است.