جمع آوری سرمایه جمعی یکی از روش های محبوب تامین مالی جمعی برای یک تجارت است. در این راهنمای کامل، چیزهایی که هر موسس استارت‌آپی باید قبل از سرمایه‌گذاری جمعی بداند، بیان می‌کنیم.

جمع آوری سرمایه جمعی چیست؟

همانطور که از این اصطلاح پیداست، “تامین مالی جمعی” زمانی است که یک بنیانگذار از قدرت جمعیت (یعنی شبکه آنها) با انگیزه برای سرمایه گذاری در تجارت خود استفاده می کند. این دومین راه محبوب برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های در مراحل اولیه برای تأمین مالی است. عمدتاً به این دلیل که فرصتی فوق‌العاده برای کارآفرینان سرمایه‌پذیر است تا از شبکه‌های شخصی و پایگاه مشتریان موجود خود برای تسهیل سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار خود استفاده کنند.

سرمایه گذاری جمعی چیزی نیست که فقط استارت آپ ها و کسب و کارهای اولیه انجام می دهند. با افزایش محبوبیت مدل تامین مالی جمعی، شرکت‌های بیشتری از آن برای افزایش سرمایه‌گذاری در تمام مراحل سفر خود برای جذب سرمایه استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است کراودفاندینگ را به عنوان «تأمین مالی جمعی» یا «سرمایه با منبع جمعی» بشنوید. بریتانیا پس از چین و ایالات متحده سومین بازار بزرگ تامین مالی جمعی در جهان است.

بیشتر بخوانید: تامین مالی جمعی کرادیاب: پلی به‌سوی سرمایه‌گذاری هوشمند

Crowdfunding چگونه کار می کند؟

سرمایه‌گذاری جمعی زمانی است که گروهی از افراد با هدف دریافت سود مالی، هدیه یا هر نوع پاداش از پیش تعیین‌شده دیگری، سرمایه‌گذاری می‌کنند. وام می‌دهند یا به کسب و کار یا پروژه شما کمک می‌کنند.

هر Crowdfunder معمولاً فقط مبلغ اسمی را سرمایه‌گذاری می‌کند که معمولاً بین چند صد تا چند هزار است. با این حال، اگر کمپین تامین مالی جمعی موفقیت آمیز باشد، می تواند به سرعت به تزریق سرمایه قابل توجهی تبدیل شود. سرمایه‌گذاران کوچک‌تر جذب سرمایه‌گذاری جمعی می‌شوند. زیرا ضرر کمتری خواهند داشت و در صورت انجام کار، مقدار وسوسه‌انگیزی برای به دست آوردن سود خواهند داشت.

همچنین، از آنجایی که تامین مالی جمعی یک فرآیند نسبتاً ساده است که معمولاً از طریق یک وب‌سایت تأمین مالی جمعی انجام می‌شود، برای سرمایه‌گذاران ساده‌تر راحت‌تر است که درگیر شوند. زیرا بستن معامله را به فرآیند بسیار پیچیده‌تری تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: کمپین تامین مالی جمعی و ۵ نکته برای به حداکثر رساندن نتایج

سرمایه گذاران Crowdfunding به دنبال چه چیزی هستند؟

حتی اگر موسس وارد اتاق نمی شود و از نظر فیزیکی به سرمایه گذاران یک به یک پیشنهاد نمی دهد، قوانین ارائه ایده عالی همچنان اعمال می شود. سرمایه‌گذار سرمایه‌گذاری جمعی بالقوه شما می‌خواهد بداند کسب‌وکار شما چیست. چرا ایجاد شده است. همچنین چرا باید منابع مالی را که به سختی به دست آورده‌اند، در اختیار شما بگذارند.

انواع تامین مالی جمعی

انواع اصلی تامین مالی جمعی عبارتند از:

تامین مالی جمعی مبتنی بر سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر سرمایه‌گذاری زمانی است که موسس در ازای سرمایه‌گذاری هر فرد، سهامی را در شرکت خود پیشنهاد می‌کند. سهام معمولاً به صورت سهام شرکت است.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سرمایه گذاری رایج ترین نوع تامین مالی جمعی است. که استارت آپ ها و کسب و کارهای اولیه به دنبال آن هستند. به خصوص اگر تمرکز بر رشد داشته و پتانسیل آن را داشته باشند که سرمایه گذاران خود را بازدهی کلان دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین سکوی تأمین مالی جمعی در ایران؛ کرادیاب

تامین مالی جمعی همتا به همتا

تامین مالی جمعی همتا به همتا زمانی است که یک پلتفرم به یک فرد یا کسب و کار با نرخ بهره مشخص وام می دهد. گاهی اوقات به آن Debt Crowdfunding، P2P Lending یا Crowdfunding مبتنی بر وام می گویند و اساساً بسیار شبیه به قرض گرفتن پول از بانک است.

به عنوان یک گزینه، بهترین کار را برای شرکت هایی دارد که قبلاً سابقه درآمد ثابتی دارند. بنابراین، سرمایه‌گذاری جمعی همتا به همتا برای اکثر بنیان‌گذاران استارت‌آپ و مراحل اولیه که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند، جذاب نخواهد بود یا حتی مرتبط نیست.

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش جایی است که کل مفهوم تامین مالی جمعی از زمانی آغاز شد که اعضای صنایع خلاق (هنرمندان، نوازندگان، کارگردانان فیلم، نویسندگان) با ارائه پاداش به سرمایه‌گذاران برای تامین مالی آن‌ها، برای پروژه‌های خود پول جمع‌آوری کردند. پاداش معمولاً یک کپی پیش از انتشار رایگان از محصول نهایی یا یک هدیه انحصاری مانند چاپ محدود یا نشانک امضا شده بود. امروزه بسیاری از نویسندگان و فیلمسازان هنوز از سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر پاداش استفاده می کنند.

برای یک کارآفرین سرمایه پذیر، تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش می تواند مشکل باشد. از یک طرف، برای استارتاپی که اولین نسخه از یک محصول فیزیکی را دارد که می‌خواهد راه‌اندازی کند، می‌تواند عالی باشد و سرمایه‌گذاری جمعی خود را با این درک افزایش دهد که تنها در صورتی محصول را راه‌اندازی می‌کند که پیش‌سفارش کافی برای رسیدن به هدف کمپین خود دریافت کند.

از سوی دیگر، تخمین دقیق تعداد پاداش‌هایی که باید برای یک استارت‌آپ انجام دهند، می‌تواند دشوار باشد. دست کم گرفتن تعداد پاداش ها می تواند منجر به کمبود پاداش و بسیاری از سرمایه گذاران ناراضی شود. و بیش از حد تخمین زدن تعداد پاداش ها می تواند منجر به بیش از حد پاداش ها و هدر رفتن پول زیادی شود. وقتی سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر پاداش به درستی مدیریت شود، می‌تواند موفقیت فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

تامین مالی جمعی اهدایی

جمع آوری سرمایه جمعی کمک مالی یک نوع بسیار تخصصی از تأمین مالی جمعی است که عموماً توسط مؤسسات خیریه یا سازمان هایی که برای پروژه های آگاهی اجتماعی جمع آوری پول می کنند، استفاده می شود. این راهی برای گرد هم آوردن جامعه آنها به صورت آنلاین است. تا بتوانند راحت تر به پروژه خود کمک مالی کنند و معمولاً از طریق وب سایت خود خیریه/سازمان انجام می شود. با این حال، مواردی وجود دارد که از پلتفرم‌های تامین مالی جمعی برای کمک‌های مالی جمعی برای اهداف شخصی یا خیریه استفاده شده است.

اولین هاب هوشمند تامین مالی جمعی ایران

پلتفرم تامین مالی جمعی

روابط عمومی شرکت کرادیاب

مفتخریم که سکوی تامین مالی جمعی را به شما معرفی کنیم. کرادیاب اولین هاب هوشمند کرادفاندینگ ایران است.