تامین مالی جمعی یا سرمایه گذاری جمعی روشی برای جمع آوری پول از تعداد زیادی از افراد به صورت آنلاین است. (معمولاً از طریق پلتفرمی مانند کرادیاب). گاهی شما یک هدف و یک ضرب الاجل تعیین می کنید. سپس در ازای حمایت، برای حامیان خود جوایز یا مزایایی را ارائه می دهید.
تامین مالی جمعی می تواند راهی عالی برای آزمایش تقاضای بازار برای پروژه شما، ایجاد یک پایگاه طرفداران وفادار، و ایجاد سر و صدا تبلیغاتی و در معرض دید قرار گرفتن باشد. با این حال، به برنامه ریزی، بازاریابی و مهارت های ارتباطی زیادی و همچنین بودجه واقعی و شفاف نیاز دارد.
حمایت مالی شکلی از مشارکت است که در آن یک شرکت یا سازمان در ازای برخی مزایا یا شناسایی، حمایت مالی یا غیرنقدی مانند تجهیزات، خدمات یا محصولات را به شما ارائه میکند. حمایت مالی می تواند به شما در کاهش هزینه ها، دسترسی به منابع و تخصص کمک کند و اعتبار و شهرت خود را افزایش دهد. با این حال، نیاز به تحقیقات، مذاکره و مهارتهای مدیریت روابط زیاد و همچنین توافقی واضح و سودمند برای طرفین دارد.
وقتی تصمیم میگیرید که سرمایهگذاری جمعی یا حمایت مالی را برای بودجه پیشتولید خود انتخاب کنید، هیچ پاسخ یکسانی وجود ندارد. این به عواملی مانند محدوده پروژه، ژانر، مخاطبان، اهداف و جدول زمانی پروژه بستگی دارد. همچنین ممکن است بخواهید ترکیب هر دو روش یا استفاده از منابع مالی دیگر مانند کمک های بلاعوض، وام یا پس انداز شخصی را در نظر بگیرید.
قبل از تصمیم گیری، از خود سوالاتی بپرسید، مانند اینکه چقدر پول نیاز دارید و چقدر زود به آن نیاز دارید. مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و کجا می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. چه نوع پاداش یا مزایایی می توانید به حامیان خود ارائه دهید. چقدر به توانایی خود در انجام وعده ها و انتظارات خود اطمینان دارید. و اینکه میخواهید چقدر پول، زمان و تلاش برای تبلیغ و مدیریت کمپین یا مشارکت خود سرمایهگذاری کنید.
اگر تصمیم به سرمایه گذاری جمعی دارید، یک کمپین قانع کننده آماده کنید که چشم انداز، ارزش و امکان سنجی پروژه شما را به نمایش بگذارد. با تحقیق در مورد کمپین های مشابه یا موفق و شناسایی جایگاه و حامیان بالقوه خود شروع کنید. علاوه بر این، پلت فرم و قالب مناسب برای پروژه خود را انتخاب کنید. می توانید بهترین پلتفرم تامین مالی یعنی کرادیاب را انتخاب کنید.
هنگام ساختن داستان خود، یک طرح واضح و جذاب بنویسید که توضیح دهد که شما چه کسی هستید، چه کاری انجام می دهید. چرا و چگونه آن را انجام خواهید داد. برای حمایت از ادعاهای خود و نشان دادن علاقه و حرفه ای بودن خود از تصاویر، ویدیوها و توصیفات استفاده کنید. علاوه بر این، با محاسبه حداقل و بهینه بودجه خود و در نظر گرفتن هزینه ها، مالیات ها و هزینه های اجرای پلت فرم، هدف و پاداش خود را تعیین کنید.
برای تشویق حامیان اولیه و وفادار، جوایز یا امتیازات جذاب و مرتبط ارائه دهید که با سطوح مختلف مشارکت مطابقت دارد. در نهایت، یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید که مراحل قبل از راه اندازی، راه اندازی و پس از راه اندازی را پوشش می دهد. از رسانههای اجتماعی، ایمیل، وبلاگها، پادکستها، بیانیههای مطبوعاتی و تبلیغات برای انتشار اخبار و هدایت ترافیک به صفحه کمپین خود استفاده کنید. علاوه بر این، حامیان خود را به طور مرتب به روز کنید و به بازخوردها و سوالات آنها پاسخ دهید.
اگر تصمیم دارید از حمایت مالی جمعی استفاده کنید، یک پیشنهاد حرفه ای و متقاعدکننده تهیه کنید که همسویی، ارزش و تاثیر پروژه شما را نشان دهد. حامیان بالقوه، اهداف، ارزش ها، علایق و نیازهای آنها را تحقیق کنید. سپس یک پیشنهاد مختصر و سفارشی ایجاد کنید که اهداف، محدوده، بودجه، جدول زمانی و قابل تحویل پروژه شما را مشخص کند.
علاوه بر این، شرایط و انتظارات را برای یک توافق منصفانه و دوجانبه سودمند که نقش ها، مسئولیت ها، حقوق و تعهدات هر دو طرف را مشخص می کند، تعیین کنید. در نهایت، یک استراتژی ارتباطی ایجاد کنید که مراحل پیش تولید، تولید و پس از تولید را پوشش دهد. این امر حامیان شما را در جریان پیشرفت پروژه شما قرار می دهد و در عین حال به وعده های خود عمل و مشارکت آنها را تایید می کند.
اگر سرمایه گذاری جمعی یا حمایت مالی را برای بودجه پیش تولید خود انتخاب کنید، نتایج خود را اندازه گیری کرده و بهبود بخشید تا از موفقیت و پایداری پروژه خود اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار، از ابزارها یا داشبوردهای مخصوص پلتفرم برای ردیابی معیارهایی مانند بازدیدها، کلیکها، تبدیلها، اشتراکگذاریها، نظرات و رتبهبندیها استفاده کنید.
سپس، نتایج واقعی را در برابر اهداف و مقاصد مورد انتظار ارزیابی کنید. بر اساس یافته ها تغییرات یا بهبودهایی را در کمپین یا مشارکت خود ایجاد و ایده ها یا رویکردهای جدید را آزمایش کنید. با ارسال بهروزرسانیها، بازخوردها، نظرسنجیها یا توصیفات، قدردانی خود را به طرفداران یا حامیان مالی نشان دهید. پاداش یا مزایا را به موقع با کیفیت ارائه دهید و روابط بلندمدت و وفاداری ایجاد کنید.
بیشتر بخوانید:
تامین مالی جمعی کرادیاب: پلی بهسوی سرمایهگذاری هوشمند
مفتخریم که سکوی تامین مالی جمعی را به شما معرفی کنیم. کرادیاب اولین هاب هوشمند کرادفاندینگ ایران است.